Załącznik do uchwały nr XI/36/05 z dnia 15 grudnia 2005r. Zgromadzenia Związku Komunalnego Gmin Żabno i Lisia Góra ds. Zaopatrzenia Wsi w Wodę, ze zmianą wynikającą z uchwały VII/28/08 z dnia 29 grudnia 2008r. Zgromadzenia Związku Komunalnego Gmin Żabno i Lisia Góra ds. Zaopatrzenia Wsi w Wodę,
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1 Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. (Dz. U. z dnia 13 lipca 2001 r.) wraz z aktami wykonawczymi
2) zbiorowe zaopatrzenie w wodę - działalność polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
3) związek – Związek Komunalny d/s Zaopatrzenia w Wodę Gmin Żabno i Lisia Góra
4) odbiorca usług – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej utworzona zgodnie z przepisami prawa, która korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie umowy z dostawcą usług
5) dostawca usług – przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność,
6) przyłącze wodociągowe - odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym,
7) taryfa - zestawienie ogłoszonych publicznie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz warunki ich stosowania,
8) taryfowa grupa odbiorców usług – grupa odbiorców wyodrębnionych na podstawie charakterystyki zużycia wody, warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę, a także na podstawie sposobu rozliczeń za świadczone usługi,
Rozdział II
Minimalny poziom usług świadczonych przez dostawcę oraz obowiązki odbiorców usług
§ 2 Dostawca, zgodnie z przepisami ustawy, zapewnia odbiorcy usług:
1) zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostaw wody w wymaganych ilościach oraz dostawy wody w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnia należytą jakość dostarczanej wody
2) spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowych, określonych w zezwoleniu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
3) spełnienie warunków wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru, określonych w zezwoleniu, o którym mowa w pkt. 2.
§ 3 Obowiązki odbiorcy usług
Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez dostawcę usług oraz nie utrudniający działalności dostawcy, w szczególności do:
1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,
2) zabezpieczenia przed dostępem osób nie uprawnionych do pomieszczenia, w którym zainstalowane są urządzenia pomiarowe
4) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom dostawcy wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,
5) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci
6) natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu będącym w jego posiadaniu.
Rozdział 3
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 4. Dostarczanie wody odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę zawartej między dostawcą a odbiorcą usług posiadającym tytuł prawny do nieruchomości, która została przyłączona do sieci.
§ 5. Umowa o zaopatrzenie w wodę może być zawarta z osobą korzystającą z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
§ 6 Umowa o zaopatrzenie w wodę musi być zgodna z postanowieniami niniejszego regulaminu i ustawy i zawierać w szczególności postanowienia dotyczące:
1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych oraz warunków ich świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
4) warunków usuwania awarii przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy
5) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych,
6) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń odbiorcy usług,
7) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.
§ 7 Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa, o której mowa w § 4, zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.
§ 8 Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego dostawca usług zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami jeżeli spełnione są łącznie wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 6 ustawy:
§ 9 Dostawca usług na wniosek użytkowników lokali może wyrazić zgodę na zawarcie umów bezpośrednio z korzystającymi z lokali osobami, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w § 8.
W takim przypadku właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego jest uprawniony do zainstalowania wodomierzy przy wszystkich punktach czerpalnych wody w danym budynku. Osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana udostępnić lokal w celu zainstalowania wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji i wymiany.
§ 10. 1. W przypadku utraty przez odbiorcę usług tytułu prawnego do nieruchomości, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.
2. Dotychczasowy odbiorca obowiązany jest do powiadomienia dostawcy usług o okolicznościach skutkujących wygaśnięciem umowy - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
3. W przypadku niedopełnienia obowiązku opisanego w zdaniu poprzedzającym, dotychczasowego odbiorcę obciąża obowiązek ponoszenia opłat za wodę do czasu podpisania umowy z nowym użytkownikiem lub wystąpienia o odcięcie dopływu wody i demontaż wodomierza.
Rozdział 4
Rozliczenia za korzystanie z usług
§ 11 Rozliczenia z odbiorcami usług dokonywane są na podstawie taryf zatwierdzonych w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Związku – w trybie i na zasadach określonym przepisami ustawy.
§ 12 Dostawca usług ogłasza zatwierdzone taryfy poprzez ich wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz rozplakatowanie w miejscach do tego przeznaczonych w terminie do 7 dni od dnia zatwierdzenia uchwały.
§ 13 W rozliczeniach z odbiorcami usług dostawca uwzględnia:
- opłaty stałe
- należności za wykorzystaną wodę
§ 14 Należności za wykorzystaną wodę ustala się:
- dla odbiorców rozliczanych na podstawie wskazań wodomierza:
jako iloczyn ilości wykorzystanej wody i ceny za m3 dostarczonej wody ustalonej w uchwale dla danej taryfowej grupy odbiorców
- dla odbiorców rozliczanych ryczałtowo:
na podstawie ustalonej na podstawie zatwierdzonej taryfy stawki opłat za dostarczoną wodę za osobę na miesiąc
§ 15 1. Rozliczenia za wykorzystaną wodę dokonywane są w okresach kwartalnych.
2. Płatności dokonywane są przez odbiorców usług na podstawie wystawianych przez dostawcę faktur VAT w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury.
3. Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości rachunku nie wstrzymuje jego zapłaty,
4. W przypadku stwierdzenia nadpłaty, zostanie ona według wyboru odbiorcy - zaliczona na poczet przyszłych należności lub zwrócona w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.
Rozdział 5
Warunki przyłączania odbiorców do sieci
§ 16 Przyłączenie wnioskodawcy do sieci wodociągowej dostawcy usług następuje po spełnieniu przez wnioskodawcę wymogów określonych w technicznych warunkach przyłączenia, zwanymi dalej „warunkami przyłączenia”.
§ 17.1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci,
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa u dostawcy usług wniosek o określenie warunków przyłączenia.
§ 18.1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej powinien zawierać:
1) oznaczenie wnioskodawcy,
2) określenie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych, oraz charakterystyki zużycia i przeznaczenia wody,
3) informacje określające rodzaj obiektu, do którego będzie dostarczana woda
2. Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,
2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 19.Dostawca usług określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:
1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej z instalacjami odbiorcy,
2) zakres prac budowlano-montażowych
3) sposób koordynacji prac wykonawczych
4) zasady zgłaszania i przeprowadzania odbioru wykonanych robót przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron
5) termin ważności warunków przyłączenia.
§ 20. 1. Odbiór przyłącza dokonywany jest według zasad określonych w warunkach przyłączenia.
2. Przed przystąpieniem do odbioru wnioskodawca winien przedstawić:
- atesty higieniczne dopuszczające materiały wykorzystane do budowy przyłącza do przesyłania wody pitnej
- kopia mapy z uzgodnioną trasą przyłącza (o ile uzgodnienia takie są wymagane)
– kopia mapy zasadniczej z powykonawczej inwentaryzacji przyłącza, wykonana przez uprawnionego geodetę
- inne dokumenty wymagane w danym przypadku zgodnie obowiązującymi przepisami prawa
3. Wyniki odbiorów są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa dostawca usług.
4. Pozytywny wynik odbioru stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i stanowi dla wnioskodawcy podstawę do wystąpienia z wnioskiem o zawarcie umowy o dostawę wody
5. Dostawca usług jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy oraz przedstawiła dokumenty potwierdzające posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości.
Rozdział 6
Zapewnienie możliwości dostępu do usług wodociągowych
§ 21 1. dostawcy usług są obowiązani zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych, ustalonych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, ustalonym uchwałą Związku zgodnie z art. 21 ustawy
2. realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, zgodnie z wydanymi przez dostawcę usług warunkami technicznymi
Na wniosek odbiorcy usług dostawca może pełnić funkcję inwestora zastępczego
3. koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa dostawca usług
§ 22. W przypadku gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości dotyczą inwestycji, których prowadzenie zgodnie z § 32 Statutu Związku, obciąża Gminy będące uczestnikami Związku, budowa urządzeń przez właścicieli lub zarządców nieruchomości oraz przejęcie tych urządzeń przez Gminy odbywa się na zasadach ustalonych przez te Gminy.
§ 23 Potencjalni odbiorcy usług wodociągowych mogą uzyskać informacje dotyczące możliwości technicznych i dostępności tych usług:
1) w siedzibie gmin tworzących Związek, które udostępniają nieodpłatnie wgląd:
a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz wieloletnie plany rozwoju infrastruktury wodociągowej
c) w warunki udzielonych zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
2) u dostawców usług, udostępniających nieodpłatnie wgląd w regulamin świadczenia usług
Rozdział 7
Postępowanie reklamacyjne i informacyjne
§ 24.1. Dostawca usług zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych
§ 25 Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców tylko w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:
1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę
2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę, dostawca usług niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 26.1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie, osobiście przez zainteresowanego w siedzibie dostawcy lub listem poleconym.
2) złożenie przez odbiorcę usług reklamacji co do wysokości rachunku nie wstrzymuje jego zapłaty,
3. Dostawca usług zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 30 dni od daty wpływu.
4. W przypadku uwzględnienia reklamacji Dostawca usług powiadamia Odbiorcę usług o rozstrzygnięciu wraz z informacją o wysokości i formie wypłaty uznanej należności lub przyznanego odszkodowania.
Rozdział 8
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 27 1. Uprawnionymi do poboru wody z sieci obsługiwanej przez Dostawcę usług na cele przeciwpożarowe są jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej oraz jednostki Państwowej Straży Pożarnej
2. Pobór wody na cele przeciwpożarowe dokonywany jest w miejscach i z urządzeń do tego przeznaczonych.
§ 28 1. Dostawca usług obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe wg II grupy taryfowej.
2. Rozliczenia dokonywane są w okresach kwartalnych, na podstawie informacji uzyskanej z Powiatowej Straży Pożarnej o ilości wody pobranej z sieci do celów przeciwpożarowych.
§ 29 W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, z których woda pobierana jest przez innych Odbiorców usług, a jej pobór jest opomiarowany, należności tych Odbiorców zostaną pomniejszone o ilość wody zużytą na cele przeciwpożarowe – na podstawie informacji uzyskanej Państwowej Straży Pożarnej.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 30 W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U z 2001r. nr 72 poz. 747) wraz z aktami wykonawczymi.
§ 31 Odbiorcom usług, którzy w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia regulaminu nie wypowiedzą dotychczasowych umów o dostawę wody, dostawca usług świadczy usługi dostawy wody na warunkach określonych w niniejszym regulaminie.
§ 32 Regulamin wchodzi w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia.
Art. 5 [Treść obowiązku]
1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.
1a. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody.
1b. Wymóg zapewnienia dostaw pod odpowiednim ciśnieniem, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wyłącznie dostaw wody z sieci.
2. Jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.